Een nieuw leven, een nieuwe job

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eens met Zdenda je moet de realiteit hier (en is zeker ook zo in NL) onder ogen (durven) te zien.

Wat ik wel in dit kader vind passen is een gesprekje dat ik had met een Duitse taxichauffeur van Turkse afkomst. Die gaf me zijn mening dat men in Duitsland vooral "Arbeitsabhangig" is en in Turkije vooral "Geld abhangig". Hij bedoelde dat Duitsers zo gefixeerd zijn op hun baan en niet op het kijken naar mogelijkheden om geld te verdienen.

Er is natuurlijk vaak een afhankelijkheid tussen een arbeitsplaats en geld maar het zoeken naar een vaste aanstelling zou geen doel op zich moeten worden. Het is in sommige gevallen handiger om de zoektocht meer te richten op een probleem dat mensen hebben en dat jij kunt oplossen. Daar is dan vervolgens geld voor te vragen. Dit in lijn met mijn statements over freelance en ZZP "mogelijkheden'.

En als je vanuit geld perspectief denkt dan kan het ook een optie zijn om in west-europa te gaan werken: ik ken diverse gasten die in twee weken meer verdienen dan een gemiddelde Tsjech in een maand. Daar weegt het heen en weer vliegen tegen op... Maar met 2 jonge kinderen kan dat anders liggen.

Succes.
 
Bedankt voor je bijdrage Stephanovitch,

ik zie duidelijk waar de knopen liggen maar heb nog geen middel gevonden om het kluwen te ontwarren.
Ik ben niet afhankelijk van geld verdienen en ik sta ook niet onder tijdsdruk.
In België verdiende ik op 1 week meer dan men hier op een maand bijeensprokkelt, maar dat is het punt niet.

Als nou iemand zich op een nuttige manier wil inzetten voor een bedrijf waar het interessant werken is, dan is het loon toch minder belangrijk dan de voldoening die men heeft van een boeiende job.
Dat men daar dan naar Westerse normen (nog) niet veel voor betaald wordt, vind ik helemaal niet erg.
Wat ook niet wil zeggen dat je het helemaal gratis moet doen want dan kunnen ze je plots overal gebruiken.

Ik kan best iets zelf uit de grond stampen als ik geld wil verdienen. Het valt me alleen tegen dat wanneer je wil werken, het plots zo moeilijk wordt om in een firma binnen te geraken zonder "kruiwagen".

Jonge dertigers, met hoge opleiding en jaren ervaring die tegen een laag loon willen werken, wil men natuurlijk overal.
Alleen denk ik dat ze niet bestaan of minstens zeer zeldzaam zijn.
Ondertussen moet men het doen met jong maar onervaren of ervaren en al wat jaren achter zijn naam.

Age management wordt de uitdaging van de 21e eeuw.
 
In België verdiende ik op 1 week meer dan men hier op een maand bijeensprokkelt, maar dat is het punt niet.
zoals 99% van alle Nederlanders/Belgen

Het valt me alleen tegen dat wanneer je wil werken, het plots zo moeilijk wordt om in een firma binnen te geraken zonder "kruiwagen".
omdat het erg moeilijk is je capaciteiten te beoordelen ,ofwel het nut in te zien van jouw werk.
daarom is het hier gebruikelijk dat velen werken op bijv. provisie ,dan kom je in ieder geval makkelijk binnen.
en het belangrijkste je maakt je eigen netwerk van contacten.

Jonge dertigers, met hoge opleiding en jaren ervaring die tegen een laag loon willen werken, wil men natuurlijk overal.
Alleen denk ik dat ze niet bestaan of minstens zeer zeldzaam zijn.
die zijn er hier genoeg ,tegenwoordig mag je al blij zijn als je een baan hebt
 
Bovenaan