LPG in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
LPG G3

Wie heeft ervaring met het rijden met een LPG G3 installatie, ik rijd zelf het liefst Toyota.
Ik heb de volgende vragen: Wat is ongeveer het gebruik op de snelweg?
Is het in Duitsland erg moeilijk om te tanken?
En zijn er meer technische problemen met het gebruik van LPG?
Dus jongens en meisjes met een technische knobbel en/of ervaring geef me info, bvd. Macek.
 
Re: LPG G3

Bij mij was het verbruik ong. 1/10. Nadeel vond ik wel dat je vaker moet tanken omdat je gewoon minder kilometers rijdt met een gastank in verhgouding tot een benzine /dieseltank. Heb geen ervaring met LPG in Duitsland. Technische problemen heb ik nooit gehad.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: LPG G3

Ga je wat verder helpen, mijn Peugeot 406 heeft een LPG G3 installatie. Aangezien ik door heel Europa koers heb ik daar wel wat ervaring mee. LPG in is in Duitsland wel verkrijgbaar maar moeilijk ik ken maar drie plaatsen waar het direkt aan de Autobahn is te verkrijgen 2x langs de 61 zowel noord als zuid ieder 1 x en verder ergens ri. Kassel. Als je de autobahn afgaat is het nog wel wat makkelijker te verkrijgen, ik heb daarvoor een boekje, of het gas verkrijgen uitgebreid wordt in Duitsland heb ik mijn twijfels. In N-S-FIN en DK is het nog veel moeilijker CH gaat wel I en F goed verkrijgbaar. In Tsjechie rij ik doorgeens de laatste jaren op gas en tank waar ik het kan verkrijgen staat aangegeven bij info die je kunt verkrijgen op Tsjechisch verkeersbureau. Vroeger tankte ik geen gas in Tsjechie, de motor liep er niet fijn op, of dat kwam omdat het Tsjechisch gas zo'n 10 jaar geleden nog niet zo zuiver was ofdat een lpg installatie toen nog niet zo geweldig was weet ik niet. Ik heb in ieder geval geen last met een G3. Mijn auto verbruikt bij flink doorrijden 180-200Km/h in Dld 1:8 in Tsjechie waar ik het weer rustig aandoe haal ik 1:11 Ik heb een 60 liter tank en kom met bijtanken bij Brohlthal aan de A61 makkelijk op gas in Tsjechie.
 
Re: LPG G3

Beste Macek

Voor een snelle berekening kun je kijken op www.autogas.nl, daar is ook het omslagpunt makkelijk te zien.

Verbruikcijfers zijn moeilijk, dit hangt van meerdere factoren af.
Elk autobedrijf heeft brandstofverbruiksboekjes liggen, als je wilt stuur ik er een naar je toe, geef dan even je adres via een PM door. Je kunt ook kijken op http://www.anwb.nl/auto/brandstofetikettering/kiesMerk.jsp

Ook tankstations komen er steeds meer, ze zullen ongetwijfeld op internet te vinden zijn, maar dat laat ik aan jou over.

Technisch zijn de G3 installaties probleemloos tegenwoordig, alhoewel de techneut zal zeggen dat het gas om te koken is.

Succes

Henk
 
R

rob.goverde

Guest
Re: LPG G3

Ha Henko,

Ik wil je er toch even op attenderen dat het gebruik van autogas zeker niet stijgende is zoals het in het begin jaren 80 en dat de verkoop van gasinstallaties al sinds 2000 afneemt.
Dit komt doordat de prestaties van dieselmotoren denk aan Turb, tdi en gdi en ook hdi enorm zijn verbeterd. Ook de resultaten in verbruik van dieselbrandstof zijn enorm verbeterd. Waar ik met moeite 1:10 rij op gas, zal ik makkelijk 1:15 rijden op diesel. Het aantal gassations is in ieder geval in Duitsland zeker niet groeiende. De verkrijgbaarheid van diesel staat hier natuurlijk ver boven.
De investering voor een goede G3 installatie, bedraagt ook zo'n 2500 tot 3000€ terwijl je wegenbelasting hoger is als bij dieselgebruik.
Toendertijd wilde ik een Peugeot 406 Break HDI maar die had een levertijd van 9 mnd terwijl ik binnen 2 weken op gas kon rijden. Na deze auto zal ik er voor kiezen om op diesel te gaan rijden. Qua milieu is Gas wel het beste.

Maar toch Diesel gaat helemaal winnen van gas.
laugh.gif
 
Re: LPG G3

Rob,

Je hebt gelijk dat het rijden met een diesel verbeterd is. Toch is de weerstand tegen gas voor een deel ontstaan door de overheid, die (te) zware veiligheidsmaatregelen heeft ingesteld en geen accijns kan heffen over het gas. Natuurlijk rij je meer kilometers op een liter diesel, maar dat is wel 2 keer zo duur. Ik ga hier echt geen lans breken voor rijden op gas, maar als je de calculaties er op los laat is, bij een hoog jaarkilometrage, LPG vaak goedkoper en het milieuvriendelijkst.
 
Re: LPG G3

Uit m'n tent gelokt???
Ik zal ook proberen mn idee over lpg weer te geven als technisch aanspreekpunt voor auto importeurs voor de helft van alle Europese landen van het merk die de GDi introduceerde.... helaas Rob, geen diesel benaming maar een aanduiding voor een motor met directe benzine inspuiting zoals de VW groep nu de FSi heeft (suc6, wij stoppen ermee). Mitsubishi dus.

Regelmatig krijg ik dezelfed vraag over LPG van onze importeurs. In nauwe samenwerking met de ontwikelingsafdeling in Okazaki is een dergelijke modificatie aan een conventionele benzine motor bekeken. Helaas blijkt, dat de huidige benzine motor, ondanks vele andere beweringen, niet geheel tegen bestand. Dit wordt veelal door gasproducenten afgeblufd door garantie over te nemen voor schades die verband houden met LPG gebruikt. Maar daarvoor hebben ze blijkbaar een aparte studie gevolgd, om aan te tonen dat het helaas niet zo is, en wie is dan de klos??? de consument wederom. Daarom zijn niet al onze motoren "approved" voor LPG ombouw. Ondanks het feit dat de huidge motoren gebouwd zijn voor gebruik van loodvrije benzine (een goedje dat werd toegevoegd om de klepzittingen te smeren) is LPG nog schraler dan loodvrij, en kna helaas weerom tot klassieke LPG schade aan de motor leiden (ingeslagen kleppen). Om over de temperatuurhuishouding maar niet te spreken..... componenten als koelers voor uitlaatgas recirculatie zijn gebouwd om een beplaade temperatuur van uitlaatgassen aan te kunnen. Met LPG ligt dat hoger. Falen van een dergelijk onderdeel gaat helaas pas na langere tijd een rol spelen (uit de garantie dus) en is niet zomaar 1,2,3 te herkennen als bron, waardoor een garage dure rekeningen uitschrijft voor waardeloze zoektochten en verkeerd vervangen onderdelen. Ook delen van gassystemen kunnen zodoende tot grote schades leiden (stapeltje brieven met rechtzaken zien???)

Kortom: auto's zijn er in eerste instantie niet op gebouwd. Indien het wel mogelijk is, laat je dan goed door de dealer voorlichten en wees er zeker van, dat het merk / systeem van LPG goedgekeurd is door de auto importeur. Zo kan je tenminste zeker weten dat er ook eventuele engineering informatie vna de fabriek is gebruikt bij het ontwikkelen van het LPG systeem, en dat het niet een houtje touwtje systeem is (vooral van italiaanse en pools makelij)

LPG is erg milieu vriendelijk, maar dat wil helaas nog niet zeggen dat de motoren daar goed mee kunnen omgaan. Een hoger verbuik van brandstof kanin veel gevalen zelfs leiden tot betere uitlaatgassamenstelling (een 3-weg katalysator werkt alleen dan goed!)
Een andere, erg slimme en milieuvriendelijke oplossing is de hybride auto, die op dit moment z'n opmars maakt (Toyota Prius). Deze wordt zelfs gestimuleerd door de overheid door vrijstelling van BPM, de luxebelasting, te geven. Dit compenseert enigszins de hogere aanschafprijs.

Mijn ervaring met LPG in CZ is van een paar jaar gelden. In Mlada Boleslav bij een tankstation hadden ze LPG. De pomp moest echter wel eerst van het slot, want het werd niet veel verkocht. Ik gewoon tanken, niets aan de hand... Maarrrr: bijde afrekening kreeg ik een verrassing. De pompkassiere had de stand op genomen van de kleine teller op de pomp (voor de boekhouding) en die vergeleken met de stand zoals die het laatst in haar schriftje stond... onder mom van: die grote teller doe het niet goed.... en vervolgens vermenigvuldigde ze haar aantal liters met de benzine prijs!!!!!! Gelukkig wist ik dat ik voor ongeveer 500 kronen had getankt volgens de grote cijfers op de pomp. Haar idee was iets van 2000 kronen! Een leuke discussie volgde.... hahhaha.... 500 CKr op de toonbank gegooid en weggelopen.... en er gebeurde verder niks. Het lag niet aan de LPG, ik weet het...
 
Re: LPG G3

3 Weken terug naar Plzen gereden op gas, en dacht in Duitsland maar 2 gastankstations onderweg te vinden.De laatste voor Waidhaus vlakbij Neurenberg, had ik via internet. Maar het bleek onderweg dat er wel meer gasstations waren. Blijft toch vaak een gok ! Succes
crazy.gif
 
Re: LPG G3

In Bad Oyenhausen (dat plaatsje waar je door heen komt ;met al die stoplichten, als je van Hengelo naar Dresden rijdt) zit ook een gas-pomp.

Het is mij (als niet-lpg rijder) niet duidelijk of dat nu LPG, of een soort aardgas is. (dat wat ze ook op Schiphol hebben)

* Hij zit vanuit NL, aan de linker kant, en ik geloof dat het een Shell-pomp is.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Geachte forumleden,

worshippy.gif
bedankt voor jullie info, hier heb ik wat aan, bij bezoek aan Amsterdam consumpsies naar keuze bij de Pivonist!
yeah.gif
bye.gif


rob.goverde schreef:
De investering voor een goede G3 installatie, bedraagt ook zo'n 2500 tot 3000€ terwijl je wegenbelasting hoger is als bij dieselgebruik.
laugh.gif
Rob, voor de goede orde, LPG G3 is vwb. wegenbelasting goedkoper als diesel, zie www.LPG.NL
Voorbeeld. auto is in de auto is in de catogorie van 1251 tot 1350 kilo(mijn Toyota Avensis) LPG G3 euro 720 per jaar, diesel euro 988 per jaar.

Bericht ontvangen Henko, alvast bedankt.
Groeten Macek.
 
Re: LPG G3

Nog een paar kleine toevoeginkjes. M'n eerste auto, 1994-1998, was een LPG-auto, waarmee ik meerdere malen naar Tsjechië ben gereden. Nu was 't een lease auto en mocht ik in het buitenland op benzine rijden. Het fijne was dus dat ik Praag zonder tanken kon halen; gas plus benzine trok net die 1000 km. In Tsjechië heb ik nooit gas getankt; ik vond die pompen er zo groezelig uitzien, dat ik 't niet helemaal vertrouwde.
Inmiddels mag ik van de leasemaatschappij geen LPG meer rijden; ze hebben er teveel ellende mee meegemaakt. Ook bij mijn Mazda gingen een aantal dingetjes fout rondom de gasinstallatie. En als de leasemaatschappij ook maar een paar kleine reparatietjes heeft wegens gas, is hun voordeel al gauw weg. Dus verbieden ze het gewoon.
Tot slot: op benzine trok m'n Mazda beter. En ik ben dolblij dat ik die kolossale tank niet meer in m'n achterbak heb.
 
R

rob.goverde

Guest
Re: LPG G3

Hoi,

Je hebt helemaal gelijk, qua wegenbelasting is G3 goedkoper dan diesel, bij een gewone gasinstallatie is dat niet, klopt helemaal G3 maakt dat aantrekkelijker.
Daarentegen staat dat onderhoud aan je auto duurder is dan bij een diesel. Het voordeel per kwartaal aan wegenbelasting 67 euro, weegt daar niet tegen op. Komt er nog bij dat garantieafwikkelingen bij sommige installatie nogal eens te wensen overlaten. Ik heb zo'n dure installatie uit Veldhoven, noem verder geen namen. Maar ik hoor wel veel ellende over reparaties zo boven de 150.000km die behoorlijk in de papieren lopen. Ik zit op de 200.000km en de volgende auto wordt een Peugeot 307HDI. Ik kan gelukkiger kleiner gaan rijden. Ik weet wel dat mijn werkelijke KM prijs dan stukken naar beneden gaat. Levensduur van een dieselmotor ligt ook veel hoger, bij normaal gebruik.
 
Re: LPG G3

Berichtje van een ander forum.

<font color="red"> </font> Toyota Avensis vvt-i op autogas: ervaringen?
Door Doise (IP bekend) 05-11-04 22:08


Hallo,
Ik hoor al een hele tijd tegenstrijdige berichten over Toyota op autogas.
Wie heeft er nu echt al ervaring van ongeveer 150.000 km met een sequentiele gas injectie op een vvt-i motor? Gaan de kleppen echt kapot? Helpt het om een Flashlube kit te monteren?




Meld bij de beheerder Reageer op dit bericht


Re: Toyota Avensis vvt-i op autogas: ervaringen?
Door Nameless (IP bekend) 06-11-04 19:03


Ik werk bij Toyota en zeg je 1 ding: Niet doen !!!
Kleppen gaan echt kapot en niets helpt om het te voorkomen.

Houden het meestal wel ongeveer 100.000km uit, maar is dan wel een vrij dure operatie om ze te vervangen.



<font color="black"> </font>


Zegt genoeg lijkt me, helemaal aangezien VVT-i voor Toyota de toekomst is!
 
Re: LPG G3

In Duitsland is het tanken van Erdgas financieel aantrekkelijk gemaakt en er verschijnen dan ook steeds meer tankstations die dit verkopen. DIT IS ECHTER IETS TOTAAL ANDERS DAN LPG!
LPG (meestal "Autogas" genoemd) is inderdaad weinig verkrijgbaar, vele vaste adressen die ik placht aan te sturen zijn de laatste jaren verdwenen. Het bekende 'gas-boekje' is echt onmisbaar, zeker omdat de gastankstations vaak gevestigd zijn op industrieterreinen (!) of bij bedrijven die industriegas verkopen. Vaak zijn dit soort firma's na zessen en in het weekend gewoon gesloten.

Ergens op hun terrein hebben ze een losse gaspomp... en vooral niet zelfbedienen, het wordt niet op prijs gesteld en is in Duitsland zelfs wettelijk verboden!

In Tsjechië is LPG het wildweststadium langzaam maar zeker aan het ontgroeien, al zijn er nog vele, inderdaad ietwat obscuur ogende pompstationnetjes. Verkrijgbaarheid is zeer goed, let op prijsverschillen, dit kan de moeite waard zijn.
Overigens, maar dit terzijde: ik ben en blijf een autogasfan en heb er nooit problemen mee gehad (o.a. Simca, Saab, Mazda). In CZ heb ik zelfs wel eens Tatra's (met luchtgekoelde motor) op gas gezien, maar alle experts raden me dit ten stelligste af wegens te hoge verbrandingstemperaturen...... jammer, want voor belastingvrije oldtimers zou het natuurlijk helemáál ideaal zijn.
 
Re: LPG G3

Ahoj Macek,
59.gif
ruim vier jaar lang gereden met een Daihatsu Gran Move op LPG. Richting CZ steeds getankt bij Wurzburg-Sud ( zoals reeds gemeld )
blush.gif
Heb wel ervaring met LPG in CZ dat de auto minder soepel gaat lopen ( vervuild ?)
confused.gif
En ik tank altijd in de buurt van Stodulky ( Praha 5 ) op een achteraf gelegen industrie terrein ( voor een grijpstuiver.....sorry Kroon
grin.gif
) Nazdar Wilco
bye.gif
 
Hoi,
Ik rij al jaren op een G3 installatie en als het goed wordt ingebouwd heb je geen problemen, hoogstens een keer afstellen [hoor je wel bij je apk].Je rijdt iets duurder op gas qua literverbruik maar ik rij stevig en daarom 1 op 10 met een luxeauto en dat is toch meegenomen als ik voor nog geen 20 euro weer 400 km verder kan.
De WB wordt slechts met zo'n 12 tot 20 euro duurder per maand met een G3 installatie.
Tip,
Koop een goede tweedehands met een G3 installatie, nu nog betaalbaar maar ze worden duurder en voor nieuwe install. heb je al tot 6 maanden wachttijd.
Succes
 

Maria

Geroyeerd Lid
maar wél interessant om te weten of Macek nu G3 rijdt!!
Dus... hoe staat het ervoor Pivonist?
 
Ahoj,

Als ervaren lener van LPG-auto's richting Tsjechie heb ik de ervaring dat in Duitsland nauwelijks LPG te verkrijgen is. Ik ben een keer bij alle benzinestations onderweg gestopt, zonder resultaat. Maar het is mogelijk om met een gevulde benzine & gastank Tsjechie te halen, als je tenminste niet geweigerd wordt bij de grens (afgelopen zomer gebeurd, omdat onze aanhanger te lang was). Het mooie van LPG in Tsjechie is dat ze meestal niet aan zelfbediening doen en je dus heerlijk in het zonnetje kan toekijken hoe je tank gevuld wordt. Even je net geleerde woordjes op de pompbediende afvoeren, en hij heeft ook weer een leuke dag. Afgelopen zomer was de plaatselijke LPG-dealer in Usti Nad Orlici maar al te blij om ons (zondag om 6 uur 's ochtends) weer van LPG te voorzien. Als je een beeje je best doet kun je overal LPG vinden in CZ.

Ik heb echter wel wat technische problemen gehad met LPG. Zo was de bobine van mijn papa's Ford Mondeo wel verdacht vaak kapot (dan doet alleen de benzine het nog) en hadden we met een Volvo 850 kapotte koppelingsplaten, maar of dat nou aan het gas lag? In ieder geval leek het alsof de koppelingsplaten kapot waren, maar volgens de volvo testdriver was het slecht gas. In ieder geval stond de volvo op de terugweg halverwege Duitsland stil (erg interessant trouwens op een heuvel...). Iemand enig idee of er een verband zit tussen het slijten van koppelingsplaten en LPG?

Het mooie van gas is dat het erg goedkoop is in een geleende auto....

Groetjes, Paul
 
Het slijten van koppelingsplaten is de normaalste zaak van de wereld en heeft als puur mechanisch onderdeel natuurlijk niets te maken met het rijden op gas. Als de platen te snel slijten zal dat eerder aan de bestuurder zelf liggen..:D
Overigens: G3 is toch een aanduiding voor de installatie, niet de brandstof???
In Duitsland is gas idd bijna niet meer direct aan de autobahn verkrijgbaar. Een zgn Autohof wil nog wel eens lukken. In CZ is het even zoeken maar rond Trutnov zijn zeker drie tankstations voor LPG.

Ik heb in het verleden twee gas-auto's gehad. Wat een ellende, meer in de garage dan gereden. :kwaad:
 

Macek

Geroyeerd Lid
Maria schreef:
maar wél interessant om te weten of Macek nu G3 rijdt!!
Dus... hoe staat het ervoor Pivonist?

Sorry voor de late reactie, maar deze topic was even uit beeld. De Pivonist rijdt nog steeds met zijn Avensis turbo diesel, met 3000 toeren zo,n 130 km op de cruisecontrol 1 op 16. Was me door diverse automonteurs afgeraden om op lpg te gaan rijden, na zdravi!!
 
Bovenaan