Financieel adviseur gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste vrienden,

kan iemand een goede financieel adviseur voor buitenlanders - Nederlanders en Vlamingen aanraden om ons te adviseren over investeren in real estate in Tsjechië? Hebben jullie ervaring met het kopen van een huisje in Tsjechië en met een lening te regelen?

We zijn jonge Tsjecho-Vlaamse koppel en we hebben allerlei adviseurs proberen te contacteren, maar totnogtoe hadden we helaas geen succes.. Volgende week reizen we naar Tsjechië, dus als er iemand is die rondom Brno woont en zou even willen ontmoeten, iets drinken en zijn verhaal met ons willen delen - zeg het maar!

Alle informatie zou zeer op prijs worden gesteld en elke nieuwe Nederlandstalige buddy in de omgeving zal perfect om te hebben.

Met vriendelijke groet Barbora en Kristof
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn ervaring is dat het verkrijgen van een hypotheek/lening als buitenlander al een drama is. Zonder mijn Tsjechische vrouw en garantstelling van mijn schoonmoeder hadden we de hypotheek op ons huis niet eens kunnen krijgen. Ondanks dat ik 40% van het bedrag zelf neer kon leggen.

Gelukkig hebben jullie al 50% met een Tsjechische nationaliteit dus dat moet het al makkelijker maken. De vraag is ook of je de moeite wil nemen om woningen te bezitten en te verhuren. Mijn schoonmoeder heeft een 10-tal appartementen die ze verhuurt in Olomouc en de hoeveelheid ellende waar ze mee moet dealen is best groot (viezigheid, aso gedrag, vernielingen). Je bent verantwoordelijke voor een hoop dingen en moet ook met een hoop dingen dealen als het een zooitje wordt. Ook kan je niet meer verhuren zonder inschrijving dus krijg je de huurderswetgeving er ook nog eens overheen.

En zoals @curious zegt. De periode van goedkope huisjes is over in de steden.

Als je financieel iets wil bereiken is het wellicht makkelijker om naar zoiets als investown (CS) of upvest (KB) te kijken. Daar investeer je in projecten en krijg je een mooi rendement op. Dat is hoe het voor mij prima werkt.
 
Sowieso begrijp ik de laatste jaren de wereld niet meer.
3-4 jaren geleden koste een flat al 2/3M bouwgrond 1200kc/m2 en dat was al belachelijk duur.
tegenwoordig: https://www.sreality.cz/hledani/prodej/byty/brno,brno-venkov
Als je moet lenen ga je in de min, heb je geld maak je geld .
Zoals overal in de wereld.
Maar wat vandaag duur is, is over 10 jr misschien een goede investering.
Heb zelf al aardig wat huizen gekocht/verkocht , maar nu kun je niet meer opboksen tegen de investerings maatschappijen.
Naast mij een projekt , bouwgrond voor 20 huizen 2000 kc /m2 ,kom je in de buurt van een grote stad 😭😭 schieten de prijzen helemaal omhoog.
Alleen de spaarrente is nog zeer goed 4,5% max 1M.
Het enige wat ik zou kopen is bouwgrond ,of grond dat grenst aan bouwgrond.
 
Ik heb een hypotheek zonder problemen gekregen via de RB bank in praag met een tijdelijke verblijfsvergunning. 👍👍
Boven de 35 jaar ben je wel verplicht 20% aan te betalen.
Ik lees hier op het forum dat het verkrijgen van een hypotheek in tsjechie een drama is of zelf helemaal niet mogelijk is.
Dit is niet juist.

Voor meer info kun je mij altijd een bericht sturen
 
Voor 65+ zeker een drama. Slechts een enkele bank had interesse en het aanbod ketste nog weer af op het feit dat ik op dat moment geen goedgekeurde tekening had van de verbouw.
 
Ik heb een hypotheek zonder problemen gekregen via de RB bank in praag met een tijdelijke verblijfsvergunning. 👍👍
Boven de 35 jaar ben je wel verplicht 20% aan te betalen.
Ik lees hier op het forum dat het verkrijgen van een hypotheek in tsjechie een drama is of zelf helemaal niet mogelijk is.
Dit is niet juist.
Er is een groot verschil tussen in Tsjechie wonen en werken, en in het buitenland wonen/werken.

Dus jouw situatie is mogelijk onvergelijkbaar met die van Barbora en Kristof.
 
Ja, dat kan natuurlijk. Maar elke situatie is weer anders dus.
Bovendien is er een erg groot verschil mbt verkrijgbaarheid van hypotheken voor "internationale gevallen" tussen nu en pakweg 3-5 jaar geleden.
(Ligt niet alleen aan banken, maar met name ook steeds strengere AML-wetgeving...)
 
Ik heb een hypotheek zonder problemen gekregen via de RB bank in praag met een tijdelijke verblijfsvergunning. 👍👍
Boven de 35 jaar ben je wel verplicht 20% aan te betalen.
Ik lees hier op het forum dat het verkrijgen van een hypotheek in tsjechie een drama is of zelf helemaal niet mogelijk is.
Dit is niet juist.

Voor meer info kun je mij altijd een bericht sturen
Naja daar heb al een stukje bureaucratie.

1) Verblijfsvergunning nodig --> Zou in EU niet nodig moeten zijn maar is nodig. Mijne was nog in behandeling (wat 3 maanden heeft geduurd) dus wat kan je doen :)
2) Minimaal 20% aanbetalen (vrij normaal overal behalve NL maar toch)
3) Op een tijdelijke verblijfsvergunning moet je nog een adres in het buitenland hebben want tijdelijk. Had ik ook niet want we zijn "1 EU" dus zou gewoon goed moeten gaan.
4) Werk in Duitsland dus ze konden geen info over inkomen vinden. Moet je toch een hoop documenten aan kunnen leveren. Loonstrookje is niet voldoende.

Ik heb ondertussen mijn verblijfsvergunning maar Ceska Sporitelna weigert nog steeds om de hypotheek naar mij over te schrijven ondanks dat ik deze al 4 jaar betaal zonder enige achterstand of problemen. En gelukkig laat de bureaucratie het ook niet toe om een vaste vergunning aan te vragen want je moet toch 5 jaar een tijdelijke vergunning hebben. Dus volgend jaar mag ik een keer de aanvraag doen (1 EU...)

Dus wat mij betreft zie ik je meer als een uitzondering die geluk heeft gehad. Of wellicht hogere rente want buitenlander (maar dat is speculatie).

Samengevat naar mijn ervaringen: Reken nergens op en wees blij als de bureaucratie een keertje meewerkt met je.
 
Ach ja de wereld van hypotheken, 6-7 jr geleden alle banken geprobeerd.
De meeste nee, andere ok met een eigen hoge aanbetaling , en 1 geen probleem en wilt u er nog 15M krediet bij ....., dus meteen maar gedaan.
De logica ontgaat me , maar soms met de juiste bank, kontakten,eigen geld en een beetje geluk ........
Tjsechie is magic ,niemand begrijpt het ,toch is alles weer mogelijk.
En niemand weet waarom.
Het is een land voor de doorzetter...
 
Bovenaan